Rabu, 04 November 2015

Unani Tibb di Benua

Unani Tibb di Benua

Selama berabad-abad Unani Tibb telah dikenal pasti oleh beberapa istilah termasuk perubatan Greco-Arab, perubatan Unani dan Tibb dan lain-lain Tibb ini adalah berdasarkan kepada ajaran pakar perubatan Yunani Hippocrates. Ubat Unani mulanya tiba di benua kecil India dengan orang Arab Sufi kira-kira dalam abad ke-12 atau ke-13 dengan pembentukan Kesultanan Delhi dan pemerintahan Islam di bawah Mughal Domain. Orang-orang Arab membuat perkembangan yang menakjubkan di Tibb dan Dalam domain Mughal Unani Tibb mempunyai pengaruh penting ke atas rakyat dan ia diketahui bahawa pada zaman Alauddin Khilji, terdapat banyak Hakims hadir di mahkamah di depannya.

Asal Unani Tibb:

Ia berasal dari Greece dan berdasarkan ajaran Buqrath. Terdapat ramai ulama di benua kecil itu yang mengkaji sistem perubatan Unani dan dalam penyelidikan, dapat membuat perkembangan berharga dalam Tibb. The Tibb juga dikenali sebagai Hikmat dan mereka yang mengamalkan sistem ini sebagai pakar-pakar perubatan yang dikenali sebagai Hakeems.

Dalam Sub Benua India purba sains perubatan Ayurveda adalah dalam amalan. Ayurveda adalah satu sistem perubatan kuno. Tetapi dengan kemunculan Tibb ini, umat Islam ulama menggabungkan Tibb dengan ajaran Nabi mengenai ubat semula jadi dan membangunkan satu sistem baru yang dikenali sebagai Tibb Islam. Ia berkembang sangat di India, Parsi dan Pakistan. Orang-orang di benua kecil India majorly bergantung kepada ini untuk rawatan pelbagai penyakit. Mereka percaya ubat ini sebagai ubat yang selamat dan menjimatkan. Terdapat banyak terkenal pengamal perubatan Unani berdaftar yang disediakan untuk orang awam.

Pembangunan Unani Tibb di benua kecil itu:

Di benua kecil itu, pembangunan Tibb ini dan sistem India yang lain Perubatan mendapat tenaga yang banyak selepas kemerdekaan juga. Ia adalah berdasarkan kepada pemikiran Yunani humors. The humors memainkan peranan penting dalam perangai individu. Dan badan manusia mendapat nutrien melalui humors ini. Perlu ada keseimbangan dalam perangai seseorang. Jika ada apa-apa gangguan dalam imbangan, percubaan Hakeem untuk mengembalikan keseimbangan yang pertama kemudian pergi lebih jauh untuk merawat masalah ini. Baki biasanya dikekalkan oleh perubahan dalam rutin, diet dan lain-lain Tibb meletakkan penekanan kepada penggunaan rasa dan rasa untuk mengawal ketidakseimbangan.

Tibb-e-Unani mengambil kaedah umum untuk terma, mengelakkan penyakit, rawatan dan peningkatan kesihatan. Tibb-e-Unani melibatkan penggunaan ubat-ubatan yang diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan perubatan, herba, sumber asli, untuk mengubati penyakit.

Elemen asas yang Tibb adalah berdasarkan adalah bahawa kapasiti yang berkesan tubuh manusia untuk pulih secara semula jadi oleh itu apa-apa rawatan perubatan perlu mengekalkan dan meningkatkan ini. Adalah dipercayai bahawa setiap individu adalah ditukar ganti. Beliau adalah eksklusif dan mempunyai ciri-ciri yang berbeza. Oleh itu fakta ini perlu dipertimbangkan ketika mendiagnosis penyakit dan selepas itu memilih ubat untuk itu. Dalam Tibb rawatan itu direka yang bergantung kepada proses pemulihan diri.

Dalam Tibb Unani nadi dan diagnosis lidah adalah satu lagi bahagian penting dalam mendiagnosis penyakit. Terdapat tiga pendekatan rawatan di Tibb:

· Terapi Rejimen

· Farmakoterapi

· Pembedahan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar