Rabu, 04 November 2015

Standardisasi Dadah Herba

Standardisasi Dadah Herba

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini banyak, perubatan herba menjadi satu bentuk yang semakin popular penjagaan kesihatan di seluruh dunia, kerana orang beralih lebih dan lebih untuk rawatan berasaskan sifat penyakit fizikal dan penyakit. Dengan peningkatan yang luar biasa dalam penggunaan ubat-ubatan berasaskan tumbuhan, semakin banyak syarikat farmaseutikal membuat pelaburan yang besar dalam formulasi herba.

Perubatan herba adalah berumur

Seratus tahun yang lalu, rawatan perubatan kami telah dikuasai oleh perubatan berasaskan tumbuhan. Berkembangnya ubat Ayurveda di India, dan perubatan Kampo di Jepun adalah beberapa contoh. Dengan peningkatan dalam ubat-ubatan sintetik, perubatan berasaskan herba secara beransur-ansur mengambil tempat duduk belakang. Tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, ia telah membuat kemunculan semula besar, terutama di negara-negara Barat, oleh kerana kesan-kesan sampingan yang agak rendah.

Mengapa penyeragaman ubat herba penting?

Dengan penyelidikan sengit yang dijalankan dalam bidang perubatan herba dengan gergasi farmaseutikal, adalah penting di perlu ada tahap yang boleh diterima piawaian dalam proses. Satu kawasan teras utama untuk rumusan herba dan tumbuhan ubatan adalah tahap yang tinggi jaminan kualiti. Walaupun tumbuh-tumbuhan adalah agak selamat kerana tahap yang rendah toksik, komposisi kompleks dan bahan kimia memerlukan pemahaman terperinci, untuk menilai ciri-ciri terapeutik mereka dengan tepat. Pengesahan tidak betul herba, mikroorganisma pencemaran dan sisa-sisa bahan kimia racun perosak waran penyeragaman ubat-ubatan herba. Ini keputusan dalam pembangunan ubat-ubatan herba yang berkesan dan selamat.

WHO garis panduan untuk piawaian ubat-ubatan herba

Dengan peningkatan pesat ubat-ubatan herba dan pengembangan luar biasa pasaran perubatan herba, keselamatan dan keberkesanan ubat-ubatan herba, dan kualiti tumbuhan ubatan telah menjadi punca utama kebimbangan di kalangan-st syarikat-syarikat farmaseutikal, pihak berkuasa kesihatan awam dan pengguna. Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah menetapkan satu set garis panduan untuk keseluruhan proses standardisasi herba. Ini bermula dengan peringkat pengesahan, di mana aspek tumbuhan dikaji secara terperinci. Perkara seperti status serantau herba ini, identiti taksonomi, dan histologi dan analisis mikroskopik diberi perhatian khusus. Semua herba dikumpulkan hendaklah bebas daripada bahan asing seperti najis haiwan, bahagian-bahagian badan serangga mati dan tanah longgar. Menilai watak-watak deria, seperti bau, rupa, rasa dan rasa, dipanggil penilaian organoleptik. Selepas ujian tisu kepentingan diagnostik dalam ubat herba, nilai ekstraktif dan abu dikaji, bersama-sama dengan penentuan kandungan kelembapan. Ujian lanjut dijalankan untuk mengenal pasti sebarang kehadiran logam berat seperti kadmium dan plumbum, yang, apabila diserap oleh badan, adalah berbahaya dalam jangka masa panjang. Ia adalah perkara biasa untuk tumbuh-tumbuhan kepada kulat dan bakteria yang datang dari persekitaran, menyebabkan pencemaran mikrob. Adalah penting untuk mengesan dan menghapuskan bahan-bahan seperti aflatoksin yang menyebabkan kesan-kesan sampingan yang rumit apabila dimakan bersama-sama dengan dadah.

Penilaian kromatografi dan spektroskopi

Atas dasar cap jari kromatografi yang sedia ada, penguji tepat boleh menilai kualiti dadah. Butiran kuantitatif dan kualitatif ketua komponen-komponen aktif di dalam ubat c dapat ditentukan dengan menggunakan High Performance Lapisan nipis Chromatography atau HP-TLC. Kaedah ini mempunyai masa analisis yang agak lebih kecil, dan proses bedah kromatografi derivatization segera dapat mengenal pasti sebatian yang bukan UV menyerap.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar