Rabu, 04 November 2015

Dua Tradisi Perubatan

Dua Tradisi Perubatan

Ketika kita berfikir tentang kesihatan, ia mungkin berbaloi untuk menunjukkan bahawa dari segi sejarah, pada dasarnya dua konsep dominan badan.

Walaupun mereka tidak saling eksklusif, dalam beberapa hal melengkapi antara satu sama lain, tetapi mereka pada dasarnya bertentangan dalam alam semula jadi. (Pemahaman paling lengkap perkara ini telah berkumpul sewaktu pengibaran dalam siri jilid luar biasa bertajuk dibahagikan Legacy, oleh Allahyarham Harris Coulter.)

Satu dipanggil sekolah rasionalis dan termaktub hari ini oleh perubatan moden. Tradisi rasionalis melihat badan sebagai mesin hidup terdiri daripada pelbagai bahagian dan proses. Penyakit dianggap sebagai gangguan struktur atau fungsi.

Apabila sains tumbuh dalam memahami badan, anatomi, fisiologi, biokimia, biologi sel, dan lain-lain, perubatan membangunkan kaedah yang rumit dan teknologi untuk menetapkan, menggantikan, menukar, kawalan, mengaktifkan atau menyekat struktur atau fungsi tertentu, atau beberapa faktor yang ditetapkan sebagai punca, seperti bakteria atau virus.

Dalam pengertian ini, perubatan klinikal adalah pragmatik, Ie, turun ke bumi, di mana ia berkaitan dengan perkara-perkara penting dalam cara yang seolah-olah tidak praktikal material. Yang pasti boleh sesuai dan berkesan apabila ia datang kepada kecederaan atau pembedahan atau keadaan yang memerlukan memerintah di beberapa mekanisme tertentu, dan lain-lain pragmatisme ini juga mempunyai aspek ekonomi dan politik. Teori-teori dan amalan, walaupun hala tuju penyelidikan, adalah sesuai dengan kepentingan politik, institusi dan sosioekonomi dunia moden.

Sebagai contoh, penyelidikan membuktikan bahawa ubat tertentu boleh mengubah fungsi yang diberikan. Dari perspektif perubatan dan farmaseutikal amalan, untuk menghasilkan dadah untuk mengubah struktur tertentu atau fungsi menguntungkan dari segi ekonomi dan berkesan secara klinikal. Adakah ini bermakna bahawa mengubah fungsi yang dengan cara itu adalah satu perkara yang baik? Adakah lebih mudah, lebih murah, cara yang kurang berisiko untuk mengubah fungsi itu? Adakah mengubah yang berfungsi benar-benar membawa kepada kesihatan yang lebih baik? Soalan-soalan ini tidak semestinya kepentingan.

Teori rasionalis telah berubah sejak beberapa abad dan terus berkembang, walaupun dalam era sains moden. Teori-teori perubatan adalah tertakluk kepada perubahan sifat bukti, yang secara beransur-ansur bekerja jalan ke tahap klinikal. Selama bertahun-tahun amalan saya, ia menjadi jelas bahawa perubatan klinikal terdedah kepada Arah aliran dalam diagnosis popular dan menetapkan.

Falsafah kedua utama badan, masih aktif dalam tamadun purba seperti China dan India, dan dicontohkan di barat oleh homeopati, dipanggil Empiricism. Daripada cuba untuk menerangkan perkara-perkara, pemikir empirikal semata-mata terkumpul pemerhatian manusia dan alam.

Salah satu tanggapan asas tradisi perubatan empirikal adalah pemerhatian yang kita berfungsi sebagai medan kesatuan, dan bukannya sebagai koleksi bahagian. Melalui perbuatan memerhatikan dengan teliti operasi sifat yang jelas kepada deria, seseorang akan dapat memahami penyakit yang bukan dari bahagian, tetapi terserlah melalui pelbagai bahagian. Penyakit adalah keseluruhannya.

Kepada empirikal, jumlah organisma adalah reaktif, pada setiap masa aktif dalam ketegangan antara corak diwarisi dan fizikal luaran, emosi dan tekanan kognitif. Ia bertindak dan bertindak balas dengan cara yang berterusan dan teratur untuk mengekalkan keseimbangan proksimat, yang dikenali dengan biologi sebagai homeostasis. Ini adalah teras konsep yang dikenali di barat sebagai vitalisme.

Vitalists dipanggil ini kerana mereka merujuk kepada prinsip Animating, medan kesatuan, sebagai kuasa penting.

Sedangkan pada rasionalisme, diagnosis adalah fokus pertimbangan, di empirisisme, konsep penyakit tertentu ditolak, kerana setiap pesakit adalah unik. Dengan kata lain, terdapat unsur-unsur luar biasa yang sama dan lagi banyak dari seorang ke seorang dalam mana-mana syarat yang diberikan. Oleh itu diagnosis hanya perihal perubahan patologi tertentu, bukan "penyakit". Menurut pandangan empirikal, perubahan yang timbul akibat daripada proses reaktif dinamik organisma secara keseluruhan, yang membawa kepada kesimpulan bahawa organisma sakit sebelum penyakit menyatakan dirinya sebagai perubahan tertentu. Penyakit mendahului gejala.

Sejak penyakit adalah keadaan organisma secara keseluruhan, Empiricism bertujuan untuk meningkatkan kuasa dinamik rintangan dan juga menghapuskan sistem yang mudah dipengaruhi diwarisi yang membuka saluran untuk penyakit. Satu lagi ciri unik pemikiran empirikal adalah bahawa penyebab utama penyakit tersembunyi dan pada dasarnya tidak dapat diketahui, seperti daya yang penting itu sendiri. Rawatan punca yang dilihat, seperti bakteria yang, adalah terikat untuk menjadi relatif, tidak benar-benar menangani akar penyakit, iaitu kecenderungan itu sendiri.

Gejala, iaitu jumlah pola gejala mental, emosi dan fizikal, adalah satu imej yang sebenar penyakit yang ghaib. Tanda-tanda yang dianggap sebagai suara sebenar alam; benar sekarang dan benar pada masa lalu, benar selalu kira trend dan fesyen. Tanda-tanda yang paling unik ciri-ciri individu, membawa rawatan untuk dipilih dengan cara yang telah dikhususkan kepada orang yang sakit, dan bukan kepada kategori diagnostik.

Jadi empirikal juga berminat dengan gejala, tetapi bagaimana mereka menganggap mereka adalah sama sekali berbeza daripada rasionalis. Untuk rasionalis, gejala penyakit atau manifestasi yang patologi fizikal asas. Untuk empirikal, gejala adalah petunjuk operasi mengimbangi, fungsi keseimbangan. Keseluruhan gejala adalah imej yang boleh dilihat daripada proses dalaman yang ghaib.

Apakah sifat tenaga yang dinamik ini, reaktif yang bertujuan untuk memegang kesejahteraan fizikal, emosi dan mental dalam kira-kira? Vitalisme biasanya dikaitkan dengan konsep agak samar-samar yang membayangkan satu kuasa hidup menyatukan ghaib yang dianggap sebagai matriks yang bertenaga dan daya Animating naluri atau kuasa mentadbir segala ciptaan material. Tenaga ini dikatakan bernyawa dan menempa rantai penghubung di antara semua bentuk kehidupan.

Di timur, ini disebut sebagai Chi atau Ki, dengan saluran tenaga dipanggil meridian. Perubatan Cina akhirnya tentang menyokong keseimbangan tenaga ini. Malah, semua vitalisme pendekatan untuk percubaan kesihatan untuk merangsang, mengikut kaedah tertentu digunakan, keupayaan semula jadi untuk penyembuhan diri.

Di India istilah yang digunakan untuk daya yang penting adalah Vedas, dan dikatakan untuk perjalanan dalam pelbagai saluran etheric dipanggil Nadis. Di barat, ia disebut sebagai kuasa yang penting, manakala Samuel Hahnemann pengasas homeopati memanggilnya dynamis.

Albert Einstein menulis, "Kita mungkin menganggap perkara yang dibentuk daripada kawasan-kawasan di dalam ruang di mana bidang yang amat sengit ... Tidak ada tempat dalam fizik baru ini kedua-dua bidang dan penting, untuk bidang adalah satu-satunya realiti. "

Wilhelm Reich, seorang ahli psikiatri terkenal dan berpengaruh dan penyelidik dipanggil ia tenaga Orgone. Beliau percaya ia adalah tenaga semua sedang menguasai hidup dan juga membangunkan pelbagai alat-alat untuk pengumpulan dan unjuran.

Walau bagaimanapun, seseorang boleh memilih untuk merujuk kepadanya, utama mengambil ialah bahawa badan, minda dan emosi adalah satu bidang kesatuan interaktif dengan tiga saluran bersuara. Walaupun untuk bercakap tentang hubungan badan / fikiran mungkin tidak mempunyai fakta bahawa mereka adalah ungkapan yang berbeza daripada satu medan maklumat. Semua penyakit, sebenarnya, penyakit organisma keseluruhan.

Beyond aspek vitalisme daripada Empiricism, terdapat banyak dimensi untuk perbezaan antara sekolah ini dan sekolah rasionalis. Manakala kepastian rasionalis adalah tertakluk kepada perubahan teori dan berkembang sains eksperimen, kaedah empirikal cenderung untuk membina asas yang berterusan pemerhatian disahkan.

Buku teks sains selalunya menggambarkan apa yang mereka anggap sebagai kekalahan vitalisme sebagai satu peristiwa penting dalam kemajuan sains. Sesetengah pakar perubatan tersinggung pada idea sangat falsafah vitalisme. Walau bagaimanapun, pada masa apabila perubatan moden menganggap dirinya sebagai hanya satu pengadil benar rawatan perubatan, falsafah vitalisme terus berkembang dalam kekuatan dan keyakinan. Pada suatu hari kedua-dua ular lambang kedokteran yang benar-benar boleh bertemu dan mencari nilai-nilai yang terletak pada setiap satu untuk manfaat yang lebih besar daripada umat manusia secara keseluruhan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar