Rabu, 04 November 2015

Pengenalan kepada ekstrak herba

Pengenalan kepada ekstrak herba

Ekstrak herba adalah ramuan cecair yang diperolehi daripada herba, bersedia untuk mendapatkan unsur-unsur yang diperlukan tumbuh-tumbuhan. Cecair biasanya digunakan untuk tujuan ini adalah alkohol dan gliserin. Ekstrak dibuat dengan menggunakan alkohol dikenali sebagai tinctures, manakala mereka yang menggunakan gliserin dipanggil glycerites. Ekstrak herba biasanya dianggap lebih berguna, berbanding kapsul atau pil dibuat menggunakan herba yang sama. Kering atau perkara herba segar pertama dihancurkan dan disimpan di dalam pelarut untuk jumlah yang telah ditetapkan masa, sebelum penapisan untuk akhirnya mendapatkan cabutan yang penuh dengan komponen dasarnya dikehendaki herba. Ekstrak juga boleh diperolehi dengan menggunakan kulat perubatan.

Ekstrak herba boleh disediakan menggunakan satu herba sahaja, atau beberapa herba boleh digunakan untuk mendapatkan ekstrak dengan sifat-sifat tertentu. Walau bagaimanapun, apabila anda memerlukan keputusan yang lebih tepat, ia adalah disyorkan untuk menggunakan campuran ekstrak herba yang berbeza dalam nisbah yang pasti. Label pada bungkusan ekstrak komersial akan menentukan nisbah herba pelarut. Nisbah biasanya dijangka pelarut: herba adalah satu: empat. Nisbah berubah kepada satu: satu dalam kes pelarut dan herba segar.

Kelebihan menggunakan berwarna bukannya kapsul banyak. Untuk satu, mereka akan diserap dan dicerna oleh tubuh dengan lebih mudah. Selain itu, mereka mempunyai jangka hayat yang panjang, kerana alkohol bertindak sebagai bahan pengawet bagi komponen perubatan. Walau bagaimanapun, ramai orang tidak menyukainya kepada idea meminum arak atas apa jua sebab. Dalam kes mereka, alkohol boleh digantikan oleh glycerites, yang mengandungi ekstrak herba dibubarkan dalam campuran air dan gliserin. Secara umumnya, ekstrak itu, mempunyai jangka hayat yang kecil, adalah bertujuan untuk kegunaan kanak-kanak atau haiwan peliharaan.

Arahan untuk membuat ekstrak herba di rumah mudah didapati. Ramai pengguna yang ingin untuk menyediakan cabutan di rumah lebih suka menggunakan vodka sebagai agen mengekstrak kerana ia mengandungi alkohol ditambah air. Gabungan ini pergi untuk memastikan bahawa bilangan maksimum yang mungkin elemen berasal dari tumbuhan yang diutamakan. Anda perlu tahu bahawa elemen-elemen tertentu herba yang mempunyai nilai perubatan yang larut dalam alkohol, manakala yang lain adalah larut dalam air. Alkohol tulen tidak dianggap sebagai sangat berguna untuk ekstrak tertentu, dan beberapa jumlah air yang boleh ditambah kepada alkohol, untuk mendapatkan pekerjaan yang dilakukan dengan sempurna.

Daripada menggunakan pelarut, penyulingan stim digunakan untuk mendapatkan sulingan herba. Ini dihasilkan bersama-sama dengan minyak pati. Minyak yang penting mendapat dipisahkan daripada air, dan ia boleh dihapuskan dengan mudah, meninggalkan sulingan herba wangi. Sulingan juga dikenali sebagai air penting atau air bunga, dan ia digunakan untuk tujuan aroma-terapi dan penjagaan kulit.

Herba membentuk konstituen penting dalam terapi alternatif. Mereka dikenali sedang digunakan sejak zaman prasejarah. Mereka kekal antara kaedah utama rawatan pelbagai penyakit sehingga awal abad kedua puluh. Seperti yang memperoleh ekstrak herba dalam bentuk kapsul dan pil tidak sukar, terdapat peningkatan yang berterusan dalam bilangan orang yang menggunakan produk-produk ini, bukan sahaja mendapat satu perasaan yang baik secara keseluruhan, tetapi juga untuk merawat penyakit tertentu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar