Rabu, 04 November 2015

Lima Herbs Anda Boleh Abaikan dalam Rains

Lima Herbs Anda Boleh Abaikan dalam Rains

Pancuran mandian hujan, dalam kebanyakan kes bukan sahaja menyebabkan ketidakselesaan fizikal tetapi juga membawa kepada tercetusnya pelbagai bawaan air dan penyakit lain. Iklim lembap, pengumpulan air bertakung adalah faktor-faktor yang kondusif untuk pertumbuhan virus. Peningkatan pesat dalam bilangan mereka adalah salah satu daripada sebab-sebab utama penyebaran penyakit. Selesema dan selesema menjadi-jadi dan bersama-sama dengan mereka demam virus, hepatitis, taun dan lain-lain jangkitan saluran pernafasan. Sistem imun badan lemah majoriti rakyat dan dengan itu mereka menjadi mangsa kepada wabak tersebut.

Dalam situasi ini, terdapat herba tertentu dalam Ayurveda, yang faedahnya menganggap maksud yang besar. Sesetengah daripada mereka adalah:

· Ajwain

· Adulsa

· Triphala

· Behda

· Haritki

Satu idea ringkas mengenai kepentingan mereka terutamanya semasa hujan boleh disusun seperti berikut:

Ajwain

Benih-benih ajwain diperkaya dengan nutrien makro dan mikro dan mengandungi peratusan maksimum Thymol. Walaupun ia memberi manfaat sepanjang tahun ia amat berkesan semasa musim sejuk dan musim hujan. Kegunaan herba ini banyak seperti menyelesaikan masalah penghadaman, kembung perut, yang bertindak sebagai antipiretik dan antiseptik. Meminum ajwain dan garam dengan sips air suam memberikan kelegaan segera terhadap sakit perut. Mengunyah biji ajwain dengan air suam adalah pukulan ubat pasti untuk batuk dan sejuk serta sakit kepala. Pesakit asma yang masalah menjadi lebih teruk semasa hujan juga mendapati relief dengan terhidu asap ajwain dan meminum secara dalaman dengan satu sudu teh jaggery. Keterukan jangkitan bakteria usus dan threadworms boleh dikurangkan dengan herba ini tertanya-tanya.

Adulsa

Herba ini ditetapkan oleh pakar-pakar perubatan Ayurveda dalam rawatan beberapa jenis gangguan pernafasan. Daun tumbuhan ini mengandungi ciri-ciri perubatan dan jus dan merebus mereka amat berkesan untuk batuk kronik, asma, sesak nafas dan bronkitis. Ia mempunyai ciri-ciri anti-tdk teratur dan antiseptik dan yang paling berkesan dalam mengawal kekejangan otot atau gusi berdarah.

Triphala (Amala Behda, Haritki)

Cara yang istilah 'tiga buah-buahan dan merupakan gabungan tiga buah-buahan iaitu Amalaki, Bibhitaki dan Haritaki. Ciri-ciri Triphala pada dasarnya bergantung kepada ciri-ciri tiga komponennya.

Amalaki mempunyai kandungan tertinggi Vitamin C dan seterusnya menyembuhkan luka lebih cepat dan mempercepatkan pembekuan darah.

Bibhitaki lebih dikenali sebagai Behda. Selain memiliki sifat antipiretik ia juga berkesan dalam penyembuhan luka. Haritaki membantu dalam meningkatkan kerja perut dan membantu penghadaman. Malah, ia menyelia keseluruhan fungsi proses badan betul dari pencernaan, penyerapan, asimilasi dengan fungsi perkumuhan.

Triphala itu menjadi gabungan maut tiga herba yang paling berkesan dalam Ayurveda dan merupakan salah satu penyumbang yang paling penting dalam perubatan Ayurveda. Ia terkenal di seluruh dunia sebagai penawar untuk masalah pencernaan dan kembung perut. Ia membersihkan saluran usus toksin dan membantu mengurangkan keasidan yang berlebihan di dalam perut. Gangguan hati, gangguan saraf, gout, masalah okular semua boleh diselesaikan melalui penggunaan Triphala.

Bermulanya hujan menandakan kedatangan pelbagai penyakit dan wabak penyakit. Pada masa-masa seperti itu, ia adalah sangat penting untuk meningkatkan imuniti badan anda. Ini boleh dilakukan dengan melakukan khazanah herba yang luas perubatan Ayurveda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar