Rabu, 04 November 2015

Adakah Penyembuhan Herba yang boleh dipercayai?

Adakah Penyembuhan Herba yang boleh dipercayai?

Doktor dan orang awam percaya bahawa ubat-ubatan farmaseutikal adalah lebih dipercayai daripada ubat-ubatan herba. Ini kerana ubat-ubatan farmaseutikal yang lebih dikawal selia oleh FDA. Sekiranya banyak, walaupun, peraturan kononnya ketat farmaseutikal FDA menyampaikan sedikit lebih daripada ilusi keselamatan - seperti yang dibuktikan oleh fakta bahawa penggunaan farmaseutikal preskripsi dalam menetapkan garis panduan FDA bertanggungjawab untuk lebih daripada 100,000 US kematian setahun dan lebih daripada 2 juta reaksi buruk yang serius (Castleman 2009. PGS. 40-41). Kumpulan penyelidikan FDA menganggarkan kesilapan yang dibuat dalam preskripsi dan pengagihan ubat-ubatan menyebabkan 938,000 "kecederaan" setahun. Itulah hampir satu juta orang cedera oleh dadah. Dan adakah anda berfikir bahawa syarikat ubat, hospital-hospital, atau pakar perubatan yang bertanggungjawab bagi pembuatan dan mendispens ubat membayar untuk kos yang mengejutkan kecederaan ini? Sudah tentu tidak. Kita semua membayar melalui kadar setinggi langit insurans, harga dadah, dan cukai (Mindell, 2003. pgs.3-4).

Syarikat-syarikat farmaseutikal yang dikehendaki oleh FDA untuk menjalankan ujian klinikal menunjukkan keselamatan & keberkesanan ubat-ubatan baru. Satu-satunya masalah dengan ujian ini adalah bahawa mereka hanya melibatkan beberapa 1,000 orang. Apabila ubat menjadi lebih banyak digunakan kesan sampingan yang lebih muncul, kesan sampingan yang boleh membunuh orang. Dalam masa 5 tahun kelulusan, kira-kira 50 peratus daripada farmaseutikal mempunyai label mereka disemak berdasarkan kepada kesan sampingan - ada yang serius - yang ditemui selepas dadah itu dikeluarkan (Castleman, 2009. ms 41).

Ubat-ubatan herba mempunyai sejarah panjang digunakan; dekad, abad, malah ada yang beribu tahun yang. Mereka telah bertahan ujian masa. Sekali-sekala, herba yang akan muncul yang boleh membuktikan untuk menjadi berbahaya. Contoh ini adalah alkaloid Pyrrolizidine berpotensi hati yang merosakkan dijumpai di dalam komprei. Penemuan ini jarang berlaku berbanding dengan kesan sampingan yang tidak dijangka yang baru-baru ini telah dijumpai dalam banyak ubat-ubatan farmaseutikal diluluskan.

Banyak pihak berkuasa kurang biasa dengan ubat-ubatan herba daripada mereka dengan farmaseutikal kerana ini mereka cenderung untuk menjadi lebih bimbang tentang keselamatan herba dan terlalu keras menekankan bahaya mereka dan mengecilkan bahaya dadah farmaseutikal. Ia adalah untuk sebab ini bahawa anda membaca lebih mengenai bahaya kecil herba daripada yang anda lakukan tentang bahaya dadah farmaseutikal.

Kami telah yakin, melalui berjuta pengiklanan dolar dan pemasaran kempen di TV dan di majalah popular dan surat khabar, bahawa segala-galanya "salah" dengan kami adalah hasil daripada genetik atau biokimia kita dan kita perlu mencari pil yang akan menetapkan kesilapan alam yang dibuat. Tetapi hanya sebahagian kecil daripada peratus daripada apa yang salah dengan kami boleh dikaitkan dengan genetik dan biokimia. Bagi kebanyakan kita, apa yang salah adalah akibat daripada gaya hidup yang tidak sihat: contohnya, pemakanan miskin, makan berlebihan, kurang bersenam, tekanan kronik, tidur tidak mencukupi, dan pendedahan kepada toksin seperti racun perosak. Ini semua adalah pilihan yang kita buat yang kita boleh melakukan sesuatu mengenainya. Mengambil ubat-ubatan untuk menyelesaikan masalah kesihatan yang disebabkan oleh gaya hidup yang tidak sihat bukan strategi yang baik untuk kehidupan yang berkualiti tinggi, malah untuk kehidupan yang panjang dan sihat (Mindell, 2003 ms 3).

Sebagai perbandingan, laporan bahaya dadah - sebagai contoh, fakta bahawa farmaseutikal adalah punca keempat negara utama kematian - membuat tajuk utama untuk sehari dan kemudian sebahagian besarnya dilupakan. Sudah tentu sebagai manusia yang pelbagai yang lebih besar daripada keadaan perubatan mula menggunakan herba penyembuhan, terutamanya dalam kombinasi dengan ubat-ubatan, beberapa masalah baru terikat untuk hadir. Interaksi antara Wort dan beberapa ubat-ubatan St John adalah contoh yang baik. Herba sentiasa perlu digunakan dengan berhati-hati, terutama oleh orang-orang yang mengambil ubat-ubatan lain untuk keadaan yang kronik. Secara keseluruhannya, bagaimanapun, ubat-ubatan herba adalah lebih lembut dan lebih selamat daripada farmaseutikal (Castleman, 2009. ms. 41).

Castleman, M. (2009). Herba Penyembuhan Baru: Panduan Penting untuk Lebih 125 Paling Mujarab Pemulihan Herba Alam. Rodale, Inc.

Mindell, E.L., RPH, PhD. dengan Hopkins, V., MA. (2003). Alternatif preskripsi. Buku Line Bottom.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar