Rabu, 04 November 2015

Apa yang menyebabkan Jangkitan pundi kencing? 7 Idea Yang Boleh Menyebabkan It!

Apa yang menyebabkan Jangkitan pundi kencing? 7 Idea Yang Boleh Menyebabkan It!

Hari ini saya akan berkongsi apa yang menyebabkan jangkitan pundi kencing dan beberapa idea mudah mengenai mencegah masalah kesihatan ini. Buat masa ini terdapat berjuta-juta kuman kecil yang akan suka untuk membuat rumah yang di dalam badan anda dan tidak membayar sewa. Kuman-kuman boleh termasuk bakteria, kulat, parasit atau virus. Jika salah satu daripada kuman ini berjaya hidup di dalam badan anda maka ini dipanggil jangkitan.

Pundi kencing adalah organ dan adakah anda tahu apa yang ia adalah kerja? Ya, ia mempunyai tugas memegang air kencing supaya ia boleh dikeluarkan oleh badan. Jika kuman yang membuat rumah yang di dalam pundi kencing dan mula membiak maka ini adalah apa yang dikenali sebagai jangkitan pundi kencing. Jangkitan ini adalah sangat biasa di kalangan wanita, tetapi jarang berlaku pada lelaki. Malah lebih separuh daripada semua wanita akan mendapat sekurang-kurangnya 1 jangkitan dalam kehidupan mereka.

Salah satu sebab mengapa ia adalah lebih biasa di kalangan wanita kerana tiub yang membawa air kencing daripada pundi kencing dipanggil uretra lebih pendek. Satu lagi sebab wanita mempunyai masalah ini lebih kerap daripada seorang lelaki adalah bahawa pembukaan tiub ini adalah betul-betul berhampiran organ-organ pembiakan. Bakteria dari kawasan pembiakan kemudian boleh membuat perjalanan yang singkat untuk pembukaan tiub ini dan perjalanan ke pundi kencing.

Menurut WebMD berjimak lebih wanita secara risiko yang lebih tinggi daripada masalah kesihatan ini. Juga wanita yang kencing manis lebih berisiko untuk masalah ini dan adakah anda tahu mengapa? Kuman suka gula dan ia membantu mereka berkembang. Satu lagi punca penyakit ini adalah mengandung. Ini adalah disebabkan oleh peningkatan tekanan daripada kehamilan untuk uretra. Akhir sekali selepas seorang wanita menggunakan bilik air dan kain lap depan ke belakang ia boleh meningkatkan risiko mendapat masalah ini.

Untuk lelaki salah satu faktor risiko kuman membiak di dalam pundi kencing boleh menjadi prostat membesar. Ini pembesaran prostat mungkin menghalang pundi kencing dari menghapuskan semua air kencing di dalamnya. Ini kemudian boleh meningkatkan peluang kuman membiak. Satu lagi faktor risiko untuk kedua-dua lelaki dan wanita adalah masalah dengan buah pinggang seperti batu karang. Akhir sekali jika seseorang mempunyai sistem imun yang lemah maka ia akan meningkatkan peluang jangkitan.

Sebagai kesimpulan semua punca utama jangkitan pundi kencing mempunyai kaitan dengan ...

Sistem imun yang lemah
Masalah buah pinggang
Diabetes
Pembesaran prostat
Banyak hubungan untuk wanita
Kehamilan
Menggunakan bilik air dan mengelap dari depan ke belakang

Tidak ada komentar:

Posting Komentar