Rabu, 04 November 2015

Menilai disfungsi Akibat Hubungan Lidah: Pertimbangan Osteopathic

Menilai disfungsi Akibat Hubungan Lidah: Pertimbangan Osteopathic

Mengapa Lidah Adakah Jadi Penting

Lidah adalah satu-satunya otot, atau benar-benar kumpulan otot, di dalam badan yang mempunyai satu hujung bebas alih. Bukan sahaja ia melekat paling pesawat fascial secara langsung atau tidak langsung, tetapi ia juga mempunyai lampiran pada tulang hyoid, rahang, tulang temporal, dan struktur lain di kepala. Dari segi struktur ia boleh menjejaskan saluran pencernaan dan saluran pernafasan. Ia mempunyai innervation daripada lima saraf kranial - trigeminal, muka, glossopharyngeal, vagus, dan saraf hypoglossus. Lidah adalah kompleks dan penglibatannya dalam menelan dan bercakap adalah sebahagian daripada fungsi yang paling penting untuk terus hidup dan berkomunikasi.

Frenulums bahasa sering menghasilkan hubungan lidah (ankyloglossia) di kalangan orang dewasa. Walaupun kecil dan dianggap "tidak penting," frenulum yang menghalang fungsi normal lidah seolah-olah mempunyai kesan yang kuat ke atas struktur keseluruhan badan. Kerjasama lidah akan mengetatkan fascia yang berkaitan dengannya dan sering akan berlabuh tulang hyoid superiorly di bawah rahang bawah. Ini mula trakea dan esofagus superiorly dengannya. Dengan menghasilkan begitu banyak ketegangan di hadapan jika badan, ia menarik surut badan untuk postur kyphotic dan tarik bahu ke hadapan. Saya percaya bahawa ini adalah apa yang sering pelakunya dengan "kesihatan yang tidak baik" dan seperti yang kita belajar lebih lanjut mengenai ini, ia akan memerlukan kita untuk melihat badan berbeza.

Embryologically, lidah anterior mempunyai hak dan kiri yang datang bersama-sama dan kemudian menjangkau luar semasa pembangunan. Frenulum ini bertujuan untuk surut sepenuhnya. Jika tidak, yang agak biasa, ia akan memberi kesan kepada fungsi lidah dan banyak struktur yang berkaitan dengannya seperti tulang hyoid dan rahang bawah.

Apa Pesakit Adakah Menyedari

Serta-merta selepas membetulkan tali leher lidahnya, ibu saya yang diterangkan dapat berdiri tegak untuk kali pertama dalam perasaan hidupnya "unwound." Dia merasa ketegangan di tulang rusuk dan tulang belakang pembebasannya yang membolehkan beliau untuk menarik bahunya kembali dengan selesa. Saya mempunyai pengalaman yang sama selepas mempunyai frenectomy bahasa dan berdasarkan penemuan di bawah, saya mencadangkan ia untuk ibu saya. Pengalaman ini telah memberikan gambaran yang baik kepada penilaian kesan hubungan lidah. Saya mempunyai banyak rawatan osteopathic berkuasa, tetapi apa-apa yang telah menghasilkan perubahan dan kelegaan yang saya alami dengan frenectomy yang bahasa. Sejak prosedur, beberapa pesakit saya telah mengulas bahawa walaupun mereka tidak boleh meletakkan jari di atasnya, ada sesuatu yang berbeza tentang penampilan saya. A Lidah boleh memberi kesan kepada lebih daripada kita kini boleh diperolehi. Anatomi ini akan dibincangkan secara terperinci dalam jawatan selanjutnya.

Kesan hubungan lidah pada orang dewasa adalah sesuatu yang saya telah belajar lebih lanjut mengenai baru-baru ini dan mendapati beberapa korelasi yang menarik yang saya mahu untuk berkongsi. Membetulkan tali leher lidah pada orang dewasa boleh menyimpan pembekal osteopathic banyak masa dan kekecewaan dengan banyak isu muskuloskeletal. Masa yang paling sesuai untuk membetulkan ini adalah dengan bayi yang baru lahir dan bayi untuk mengelakkan masalah di masa depan. Bagi kebanyakan daripada kita terlambat untuk mengeluarkannya sebagai bayi, tetapi kita masih boleh mendapat manfaat daripada mempunyai seri lidah diperbetulkan.

Saya dapati bahawa kawasan-kawasan yang disenaraikan di bawah jika positif sebagai satu kumpulan cenderung untuk dikaitkan kepada hubungan lidah. Walaupun frenulum bahasa adalah struktur garis tengah, ia sering memberi kesan kepada satu pihak yang lain tidak. Ini dapat dirasakan oleh palpating frenulum dan bagaimana ia sauh lidah ke lantai mulut. Masalah-masalah yang dinyatakan tidak senarai lengkap juga tidak bermakna semua kawasan-kawasan ini sentiasa terjejas. Frenulums bahasa mempunyai banyak kepelbagaian dan oleh itu boleh menghasilkan masalah yang berbeza pada orang yang berbeza.

Penilaian:

Tulang dada: Letakkan tangan atas tulang dada dan perlahan-lahan "musim bunga" ke atas tulang dada. A tulang dada yang tidak terkeluar juga adalah positif. Di samping itu, mana-mana kawasan tulang dada yang berasa tebal atau sukar mungkin hasil seri lidah.

Anterior Leher / Sternocleidomastoids: perlahan-lahan bangkit atas kawasan-kawasan sisi leher anterior. Kekurangan sifat lembut dan kelembutan boleh dikaitkan dengan tali leher lidah. Di samping itu, perlahan-lahan memerah sternocleidomastoids dua hala di seluruh. Kelembutan dan hypertonicity mungkin menandakan tali leher lidah. Sisi yang terasa paling berfungsi biasanya dikaitkan dengan sebelah lidah paling dihuni oleh tali leher lidah.

Posterior Upper Cervicals: meraba OA bagi pelbagai gerakan. Di samping itu menyapu anda jari kiri ke kanan sisi perasaan garis tengah untuk hypertonicity dan kelembutan.

Hyoid / Trakea: Terjemah sebelah tulang hyoid ke sisi. Hyoid harus meluncur bebas kiri ke kanan. Apa-apa ketegangan otot mungkin menandakan tali leher lidah. Kedudukan hyoid juga penting. A Lidah boleh tarik hyoid yang superiorly. Terjemah sisi trakea ke sisi untuk rasa akhirnya. Sisi paling dihuni oleh frenulum akan telah berkurangan terjemahan diri daripadanya.

Supra hyoid Kawasan meraba otot menggunakan sisi ke sisi usul berserenjang dengan perut otot di bawah rahang bawah termasuk otot digastric. Otot perlu berasa lembut dan mudah dibentuk. Hypertonicity boleh dikaitkan dengan tali leher lidah. Tidak ada sering merasakan kelembutan di sini.

Lantai Mulut / Lidah: Dengan jari telunjuk, perlahan-lahan meraba lantai mulut yang mencari hypertonicity. Kemudian mencari ketegangan di pangkal lidah mengangkatnya ke arah bumbung mulut. Lantai mulut tidak boleh ditarik ke atas apabila lidah diangkat ke arah bumbung mulut. Saya telah mengambil perhatian bahawa sebelah kanan lebih sering terjejas. Juga picit lidah dan gulung hujung jari anda mencari apa-apa knot. Menjadi lembut kerana kawasan ini boleh menjadi sangat sensitif dan akan berdasarkan lebih-lebih lagi kepada keterukan seri lidah. Bandingkan pihak untuk hypertonicity dan kelembutan dan kaitan dengan penemuan anda yang lain.

Pada ketika ini, menilai seri lidah dengan mempunyai pesakit meletakkan hujung lidah ke bumbung mulut dan membuka mulut mereka sebanyak yang mungkin. Sapu telunjuk anda ke belakang dan sebagainya berserenjang dengan frenulum itu. Jika ia berasa seperti anda strumming tali gitar, iaitu hasil positif untuk seri lidah.

Masseters / Buccinators: Letakkan hujung jari anda ke atas perut otot otot masseter dan meluncur sisi ke sisi bersudut tepat dengan gentian otot. Nota hypertonicity dan kelembutan di sini. Seterusnya melakukan perkara yang sama di pipi atas gigi mencari hypertonicity dan kelembutan.

Kawasan-kawasan lain di mana ada yang merasa lega berada di tangan, lengan, tulang belakang toraks, tulang belakang lumbar, sakrum, pelvis, dan otot psoas untuk menamakan beberapa. Walaupun saya hanya mula belajar mengenai ini, beberapa pesakit yang calon yang melaporkan kelegaan dramatik. Dengan meletakkan begitu banyak ketegangan pada tekak dan esofagus, boleh seri lidah menghasilkan hernia hiatal? Saya tidak mempunyai bukti tetapi ia seolah-olah kuat mungkin dari apa yang saya lihat.

http://youtu.be/dkgVPRil6L0

Bagaimana Adakah A Frenectomy Fit Dengan Prinsip Osteopathic?

Prinsip Osteopathic kira-kira struktur dan fungsi dan badan berfungsi sebagai satu unit. Rawatan adalah bertujuan untuk mengembalikan anatomi sebanyak mungkin untuk sempurna yang ideal. Memahami pembangunan embryologic normal, frenulum adalah satu struktur yang bertujuan untuk mundur dan tidak menghalang fungsi normal lidah. Oleh itu, frenectomy adalah kira-kira melengkapkan proses yang bersifat mula membebaskan lidah supaya ia boleh berfungsi secara optimum. Ini membolehkan badan berfungsi dengan lebih optimum.

Selepas menilai struktur di atas, merawat apa-apa tetapi lidah. Menggunakan prinsip osteopathic untuk merawat lidah dan menilai semula untuk melihat bagaimana semua kawasan telah berubah atau tidak. Perubahan biasanya minimum berbanding untuk mempunyai frenectomy kerana lidah terikat tidak boleh diatasi dari pengalaman saya. Sedar bahawa frenulum bahasa akan menghalang perubahan kekal daripada berlaku. Ada pesakit mempertimbangkan frenectomy laser jika mereka calon yang baik. Frenectomies Laser mempunyai masa penyembuhan lebih pendek dan tidak memerlukan jahitan. Selagi ia dilakukan dengan baik dan benar-benar, ini boleh memberikan kelegaan yang paling lengkap dan tahan lama. Selepas frenectomy, menilai semula bagaimana bidang tersebut telah berubah dari sebelum ini untuk selepas. Setelah sembuh, periksa frenulum untuk melihat jika ia telah benar-benar diperbetulkan dan tidak memerlukan semakan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar