Rabu, 04 November 2015

Manggis Buah

Manggis Buah

Manggis tropika, pokok malar hijau yang berasal dari Kepulauan Sunda dan Maluku Indonesia. Pokok ini tumbuh terutamanya di Asia Tenggara, tetapi juga di negara-negara Amerika Selatan tropika di mana ia telah baru-baru ini diperkenalkan. Pokok ini boleh tumbuh setinggi 25m dan menghasilkan buah-buahan masam, manis, berair dan berserabut. Buah ini mempunyai cecair diisi vesikel seperti daging buah sitrus dengan kulit yang kemerahan dalam dan tidak boleh dimakan. Setiap buah mempunyai daging yang boleh dimakan wangi mengelilingi setiap benih. Biji yang bersaiz badam dan dibentuk.

Buah Manggis boleh digunakan untuk membuat jus yang memanfaatkan sifat-sifat buah-buahan keseluruhan. Ia dibuat dengan mengeluarkan puri daripada pulpa dan kulit untuk mendapatkan kebaikan yang lengkap buah dalam satu jus sedap menyeronokkan. Jus yang lazat boleh dinikmati oleh sesiapa sahaja dan ia adalah salah satu cara bahawa buah-buahan ini boleh dinikmati. Buah ini dipercayai mempunyai serat, Vitamin C, zat besi, kalsium, protein, Vitamin B2, Vitamin B1, sodium, fosforus, Catechins / tannin, niasin dan kalium.

Makan Buah Sedap

Buah-buahan ini mempunyai pusat putih yang boleh dimakan lembut yang kelihatan sangat seperti bahagian oren dalam pembinaan. Setiap bahagian mempunyai biji dengan segmen yang lebih kecil tidak mempunyai benih dan mudah cair di dalam mulut untuk memberikan jus yang lazat seimbang dengan gula dan asid. Kulit ini biasanya 4-6 mm tebal. Ia lembut apabila buah-buahan yang baru dituai. Untuk membuka buah-buahan, anda boleh memerah kulit sehingga ia berpecah mendedahkan segmen yang boleh dimakan. Apabila memilih kanan dari pokok itu, buah-buahan ini adalah rapuh dan lembut. Anda boleh menikmati pembukaan yang lebih kemas buah menggunakan pisau yang juga mengurangkan peluang untuk mencampurkan kepingan kulit pahit dengan segmen yang boleh dimakan.

Selepas penuaian, beberapa hari akan dapat melihat mengeras kulit kerana ia kehilangan air dan akhirnya kering. Pada peringkat ini, anda pasti akan memerlukan pisau untuk membuka buah-buahan anda. Membuat potongan cetek di seluruh lilitan buah akan menjadi lebih mudah, tetapi anda perlu memastikan bahawa anda tidak memotong ke kawasan pedalaman yang boleh dimakan yang lembut. Selepas membuat memotong, twist buah-buahan untuk membuka bersama-sama memotong. Apabila anda membuat pemotongan dengan baik, anda akan mempunyai sepal mengangkat off, meninggalkan anda dengan secawan penuh dengan segmen putih yang boleh dimakan. Anda kemudiannya boleh menggunakan garpu untuk mengeluarkan segmen licin.

Nota Penting

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa ia adalah lebih baik untuk makan segar buah. Ini kerana menyimpannya terlalu lama, terutama di bawah apa penyejukan boleh membawa kepada daging dalam mendapat rosak. Ini berlaku dengan mana-mana tanda-tanda luar rosak. Anda boleh memberitahu bagaimana segar Buah manggis adalah dengan kekerasan kulit ari. Semakin sukar kulit yang lebih tua buah-buahan, tetapi ini hanya benar untuk dua minggu pertama selepas musim menuai. Pokok itu mula berbuah pada kira-kira 5 hingga 6 tahun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar