Rabu, 04 November 2015

Ujian genetik: Meningkatkan Kualiti dan Panjang Hidup Anda!

Ujian genetik: Meningkatkan Kualiti dan Panjang Hidup Anda!

Ramai orang mengambil ujian genetik untuk mengetahui lebih lanjut mengenai asal-usul nenek moyang mereka. Walau bagaimanapun, maklumat ini juga boleh memberitahu banyak tentang solek biologi seseorang dan apa yang mereka boleh lakukan untuk meningkatkan kualiti kehidupan mereka, melanjutkannya selama mungkin.

Gen boleh berbeza-beza nyata berhubung dengan diet. Label pemakanan memberi pengertian kepada jumlah vitamin dan nutrien lain yang mengandungi makanan. Piramid makanan juga membantu menentukan saiz hidangan harian yang disyorkan bagi setiap kumpulan makanan sebagai garis panduan makan yang sihat. Walau bagaimanapun, ternyata bahawa semua orang bertindak balas kepada apa yang mereka makan dan minum dengan cara yang berbeza, dan banyak ini mempunyai kaitan dengan jenis yang berbeza-beza gen yang orang miliki. Sebagai contoh, ada yang lebih sensitif terhadap garam atau kafein, manakala yang lain mengalami kesukaran untuk menyerap Vitamin B. Mereka yang bersenjata dengan maklumat ini dapat mengubah diet mereka dengan sewajarnya untuk hidup, hidup sihat berpanjangan.

Gen juga menentukan bagaimana badan bertindak balas untuk bersenam. Sebagai contoh, jika seseorang didapati responder yang rendah untuk latihan daya tahan seperti berlari, mungkin menuju ke gym dan mengangkat berat akan bekerja lebih baik dengan badan mereka dan membolehkan mereka untuk masuk ke dalam bentuk yang memuaskan.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa DNA seseorang individu tidak serta-merta berubah apabila program senaman adalah di bawah cara, yang bermaksud bahawa mereka yang benar-benar suka berjalan tidak harus digalakkan berbuat demikian hanya kerana DNA semula jadi mereka berkomunikasi bahawa mereka tidak akan berjaya di peringkat yang lain akan.

Gen juga menentukan corak tidur semula jadi seseorang individu berada. Ramai orang cenderung untuk jatuh secara semula jadi tidur dan bangun pada masa-masa tertentu. Mungkin ada yang secara semula jadi sejajar untuk peralihan tanah perkuburan dan harus mencari yang jenis kerja untuk direhatkan sepenuhnya secara tetap. Orang lain mungkin mendapati bahawa gen mereka adalah sebab mengapa mereka sentiasa bersedia untuk mengambil hari di 4:00 apabila kebanyakan masih tidur.

Gen juga boleh menyebabkan sesetengah orang mengalami keadaan kecerdasan mental apabila mereka cuba untuk tidur, manakala yang lain boleh mengalami tidur yang mendalam hanya apabila persekitaran mereka telah senyap. Tambahan pula, malam yang buruk tidur negatif boleh mengubah suai gen jadi ia adalah penting bagi mereka yang mempunyai tabiat tidur yang baik untuk mengekalkan corak tidur mereka.

Akhir sekali, gen telah terikat kepada kira-kira 50 peratus daripada kecenderungan ketagihan. Mereka yang ingin hidup selama mungkin perlu mengambil maklumat ini kira sebagai individu yang lebih cenderung untuk menjadi ketagih kepada ubat-ubatan dan bahan-bahan berbahaya yang lain terutama digalakkan untuk mengelakkan berinteraksi dengan mereka.

Secara keseluruhan, mengetahui lebih lanjut mengenai genetik seseorang dan bagaimana pilihan gaya hidup mereka memberi kesan kepada badan-badan mereka akan membenarkan orang ramai untuk memanjangkan kehidupan mereka dengan cara yang mereka tidak fikir itu mungkin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar