Rabu, 04 November 2015

Apakah Lithium yang Essential Mineral?

Apakah Lithium yang Essential Mineral?

Lithium telah lama dibahaskan untuk beberapa waktu sama ada ia adalah satu mineral penting untuk kehidupan manusia atau tidak. Lithium adalah sangat serupa dengan Sodium, dalam kedua-dua mempunyai bilangan elektron yang sama di kulit luar molekul molekul Lithium adalah sedikit lebih kecil secara keseluruhan berbanding dengan molekul natrium. Pada masa lalu, sebelum kedatangan sistem septik dan sistem air awam manusia sering minum dari mineral yang kaya sumber air semula jadi. Dalam mineral semulajadi sumber air yang kaya adalah sedikit Lithium. Pada masa lalu kita akan mendapat jumlah yang kecil litium apabila kita minum dari sumber-sumber air yang kaya mineral semula jadi. Ia telah teori daripada kajian oleh para saintis yang sedikit Lithium boleh memberi manfaat kepada kesihatan mental dan fizikal secara keseluruhan.

Lithium baru-baru ini telah ditambah kepada bekalan air di seluruh dunia, kerana suplemen litium telah ditunjukkan untuk mengurangkan jenayah kekerasan, kemurungan dan tahap bunuh diri. Lithium juga digunakan dalam dos yang tinggi sehingga 300mg untuk gangguan manik dan kemurungan. Dos yang lebih kecil seperti 5/2 mg Lithium boleh menyumbang kepada kesihatan mental dan fizikal secara keseluruhan menurut satu kajian.

Apabila litium ditambah kepada badan ia mengurangkan kecerunan natrium keseluruhan di dalam otak dan mengurangkan ketoksikan saraf dan meningkatkan kesihatan otak dan tenaga. Dalam satu kajian yang dilakukan di luar Jepun ia telah membuat spekulasi bahawa pendedahan litium sangat rendah boleh meningkatkan "Faktor-faktor neurotrophic, faktor-faktor pelindung saraf dan / atau neurogenesis". Lithium suplemen telah dikaitkan dengan tahap yang lebih rendah diri, kadar jenayah dan masalah kesihatan mental dalam pelajaran.

Lithium boleh menggantikan keseimbangan elektrolit di dalam badan anda dan boleh memberi kesan kepada tahap iodin anda dan oleh itu kesihatan tiroid anda. Ini boleh terlawan dengan meminum banyak elektrolit dan juga oleh menambahkan dengan iodin. Kesan-kesan sampingan negatif cenderung untuk hanya berlaku pada dos yang lebih tinggi litium.

Ia juga telah teori dari uji kaji dan kajian untuk menggalakkan panjang umur pada manusia dan juga metazoa. Dari kajian yang dijalankan oleh ahli-ahli sains ia telah teori pendedahan jangka panjang kepada dos rendah litium mempunyai keupayaan anti-penuaan dan mengurangkan kadar kematian pada manusia dan metazoa.

Lithium pertama kali digunakan pada 1800-an apabila ia digunakan dalam rawatan gout. Lithium juga asal "up" bahan yang digunakan dalam 7-Up soda juga (tetapi tidak digunakan lagi dalam soda).

Litium digunakan salah satu yang pertama rawatan farmaseutikal berjaya untuk penyakit mental (Thorazine telah dibangunkan beberapa tahun kemudian). Pada dos yang tinggi ia mempunyai keburukan seperti menjadi toksik kepada tiroid dan buah pinggang dan boleh membawa maut jika menggunakan terlebih. Ada masa apabila litium ditambah dengan atau digunakan dalam tujuan psikiatri ia tidak berfungsi sama sekali atau juga seperti yang sepatutnya. Apabila ia berfungsi, ia berfungsi indah-indah dan telah ditunjukkan untuk mengurangkan ketoksikan saraf. Malah telah ditunjukkan untuk membantu dengan radang, penyakit neurotoksik seperti ALS dan penyakit Alzheimer.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar