Rabu, 04 November 2015

Pengenalan kepada Badan Detoksifikasi

Pengenalan kepada Badan Detoksifikasi

Detoksifikasi adalah salah satu daripada rawatan yang lebih banyak digunakan dan konsep dalam bidang perubatan alternatif. Tujuannya adalah untuk menghapuskan toksin dari badan. Menurut terapi ini, toksin mendapatkan terkumpul di dalam badan kerana bahan pencemar dalam alam sekitar dan makanan yang terlalu diproses. Penyokong-apa rawatan yang mengatakan bahawa menyahtoksikkan badan adalah setanding dengan menukar minyak kereta. Walaupun banyak orang mendakwa telah mendapat manfaat olehnya, pengamal perubatan moden tidak menerima terapi ini.

Mereka menyokong pembersihan badan melalui detoksifikasi mempertimbangkan pembentukan toksik menjadi punca utama beberapa gejala meluas, seperti sembelit, pergerakan usus yang tidak teratur dan gas. Pembersihan badan melalui detoksifikasi dilaporkan telah membantu dalam merawat penyakit kulit, perubahan mood dan keletihan kronik. Adalah dipercayai bahawa walaupun kanser boleh disebabkan oleh toksin yang terus kekal dalam badan untuk jangka masa yang lama.

Cara yang berbeza untuk menyahtoksikkan badan diamalkan. Sebahagian daripada ini adalah bertujuan untuk menjejaskan organ-organ tertentu, seperti hati atau kolon. Tambahan pula, proses tertentu direka untuk membebaskan toksin yang tertentu, termasuk logam berat dan merkuri. Banyak perkara yang boleh didapati dengan menyahtoksikkan badan. Banyak dari tidak memerlukan penyeliaan daripada mana-mana pakar, dan mereka boleh digunakan oleh satu bebas. Ia adalah disyorkan untuk keseluruhan proses detoksifikasi yang akan dijalankan di bawah pengawasan seorang perunding untuk mengelakkan sebarang komplikasi mungkin.

Salah satu cara untuk mendetoksifikasi badan di rumah adalah melalui detoksifikasi diet, yang kebanyakannya berpuasa serta penghapusan makanan tertentu. Prinsip asas adalah bahawa badan diperlukan untuk membakar lemak yang berlebihan, yang sebahagian besarnya menyimpan toksin. Sebagai lemak terbakar, toksin mendapatkan dilepaskan ke dalam aliran darah sebelum akhirnya dibuang keluar dari tubuh melalui kolon, pundi kencing dan paru-paru.

Cara yang sangat biasa untuk dalam pembersihan badan adalah melalui enema. Ia dilaporkan bukan sahaja membersihkan kolon, tetapi juga menyahtoksin hati dan buah pinggang. Makanan tambahan herba juga disediakan untuk detoksifikasi kolon. Suplemen ini dipercayai untuk membersihkan lapisan dalaman usus, menghapuskan semua barangan tahi yang terkumpul.

Idea badan pembersihan melalui detoksifikasi berasal dari Greece dan Mesir. Mereka budaya percaya bahawa bahagian-bahagian makanan yang kita makan dibiarkan dihadamkan dan akan terperangkap di dalam bahagian-bahagian yang berlainan di badan, di mana ia mula reput dan menjadi toksik. Pada awal abad yang lalu, amalan detoksifikasi telah ditubuhkan untuk menjadi bukan saintifik, dan dengan itu ditolak oleh sains perubatan moden. Namun, amalan itu terus diikuti oleh banyak pesakit.

Walaupun ramai mendakwa telah mendapat manfaat daripada teknik-teknik detoksifikasi dalam badan manusia, hakikatnya bahawa perubatan moden enggan mengakuinya. Seperti teori perubatan moden, tubuh manusia menyahtoksin secara semula jadi dengan menggunakan buah pinggang dan hati itu. Tiada toksin menyenangkan lain telah terbukti hadir untuk menyebabkan apa-apa kemudaratan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar