Rabu, 04 November 2015

Apa Manuka Honey? Apa yang Membuat Honey Ini Jadi unik?

Apa Manuka Honey? Apa yang Membuat Honey Ini Jadi unik?

Manuka madu adalah madu monofloral yang dibuat oleh lebah yang memberinya makan pada bunga tumbuhan Manuka. Tumbuhan ini juga dikenali sebagai pokok teh dan ia ditemui di New Zealand. Apa yang membuatkan madu ini begitu unik adalah kualiti ubat yang istimewa yang tidak terdapat dalam madu yang lain?

Ciri-ciri daripada Manuka Honey

Ia adalah sangat gelap dalam warna dan rasa adalah lebih sengit berbanding dengan lain-lain jenis madu. Ia digunakan sebagai pemanis sama seperti orang yang paling dan banyak di seluruh dunia menikmatinya. Produk madu lain yang dibuat dari pelbagai ini seperti krim madu dan madu disebat.

Sifat perubatan

Ini madu lazat juga boleh digunakan untuk isu-isu kesihatan. Penyelidikan telah membuktikan bahawa tumbuhan Manuka yang mempunyai ciri-ciri anti-kulat dan anti-bakteria. Kajian telah menunjukkan bahawa Manuka madu boleh menyembuhkan beberapa jenis jangkitan kulit. Madu ini adalah alternatif yang semulajadi dan sangat murah untuk ubat-ubatan farmaseutikal konvensional.

Sesetengah orang mungkin menganggap idea meletakkan Manuka madu pada luka-luka mereka yang agak pelik, tetapi ia telah digunakan untuk merawat luka selama beratus-ratus tahun. Sebenarnya, ia adalah satu rawatan perubatan yang digunakan secara meluas semasa Perang Dunia I. Ia juga telah digunakan untuk merawat jangkitan gusi, masalah pencernaan, eczema dan jerawat.

Madu secara amnya dianggap sebagai antiseptik semula jadi yang boleh mempercepat proses penyembuhan semasa ia melindungi luka pada masa yang sama. Ia juga mempunyai manfaat tambahan untuk menjadi pelincir kerana ia terus pembalut daripada melekat pada luka. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat kebangkitan semakin banyak menggunakan madu sebagai agen anti-bakteria. Hari ini, ia dibungkus khas supaya ia boleh dimasukkan dalam kit pertolongan cemas.

Faktor Manuka Unik

Kadang-kadang Manuka madu dilabelkan sebagai "UMF madu." UMF bermaksud Faktor Manuka Unik yang telah dicipta oleh penyelidik, Peter Molan di New Zealand. The UMF digunakan untuk menentukan kekuatan anti-bakteria dalam madu. The UMF umumnya berkaitan dengan nombor. Tahap minimum yang diluluskan oleh Universiti Unit Penyelidikan Madu Waikato adalah 10, dan 16 adalah salah satu tahap tertinggi. The UMF adalah satu-satunya standard antarabangsa yang digunakan untuk mengenal pasti dan mengukur kekuatan anti-bakteria tertentu madu ini.

Penyelidikan Molan juga mendapati bahawa ia berkesan terhadap pelbagai jenis strain bakteria yang tahan antibiotik.
Biasa Manuka madu mengandungi hidrogen peroksida ciri-ciri antibakteria yang biasa kepada kebanyakan jenis madu. UMF madu Manuka mengandungi bukan sahaja hidrogen peroksida semula jadi ciri-ciri antibakteria, tetapi juga ciri-ciri antibakteria UMF yang memberikan potensi lebih anti-bakteria.

Kebaikan Madu Khas ini

Salah satu manfaat penting ia adalah bahawa ia benar-benar semula jadi. Tiada bahan-bahan tiruan atau warna ditambah madu ini. Selain itu, madu ini datang dari lokasi yang sangat pencemar rokok. Dan, apabila anda rasa Manuka madu, anda pasti memahami mengapa ia begitu popular di seluruh dunia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar