Rabu, 04 November 2015

Kekotoran dalam Herbs

Kekotoran dalam Herbs

India diperkenalkan perubatan Ayurveda kepada dunia dan hari ini ia diamalkan dan digunakan di seluruh dunia oleh beratus-ratus dan berjuta-juta orang. Bahan asas dalam perubatan Ayurveda sebahagian besarnya termasuk herba pelbagai jenis. Manfaat herba yang tidak terkira banyaknya telah dikaji sejak zaman purba dan seterusnya mereka telah digunakan untuk ciri-ciri terapeutik mereka. Walau bagaimanapun, dengan perindustrian yang pesat, kaedah penanaman herba dan alam semula jadi telah berubah secara drastik. Pendedahan kepada efluen industri dan bahan kimia telah menimbulkan isu-isu keselamatan dan integriti ubat-ubatan herba.

Standardisasi ubat-ubatan herba telah mengambil alih kepentingan dalam zaman hari ini. The 'piawaian' istilah dalam konteks ini bermaksud mengesahkan identiti herba dan penentuan kualiti dan keasliannya. Profil phyto-kimia herba dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti variasi genetik, perubahan bermusim, perbezaan geografi dan pemakanan dalam persekitaran semula jadi mereka dan sebagainya. Seperti kaedah moden perubatan adalah berdasarkan kepada data eksperimen konkrit, ujian klinikal dan kajian ketoksikan, piawaian ubat-ubatan Ayurveda menjadi lebih penting.

Garis panduan tertentu telah ditetapkan oleh badan-badan kesihatan antarabangsa untuk penyeragaman tumbuhan perubatan. Ubat mentah bahan-bahan perlu dibersihkan daripada kekotoran dan adalah tertakluk kepada pemeriksaan makroskopik dan mikroskopik untuk menentukan identiti dan tahap kesucian mereka. Langkah-langkah lain termasuk kromatografi lapisan nipis, penentuan abu, perkara ekstrak-dapat, air dan perkara yang tidak menentu, minyak tidak menentu dan tahap kepahitan. Seterusnya, tahap aktiviti hemolitik, tanin ini, bengkak indeks, racun perosak sisa, berbuih indeks, kandungan arsenik dan logam berat perlu ditentukan.

Dalam konteks hari ini, kewujudan kandungan logam berat dalam ubat-ubatan herba adalah punca kebimbangan utama. Logam berat merujuk kepada unsur-unsur logam kimia yang sangat toksik seperti plumbum, arsenik, raksa yang boleh hadir dalam produk herba. Ia timbul disebabkan oleh tanah yang tercemar, penggunaan air pengairan tercemar, atau syarat-syarat penyimpanan tidak sesuai dan boleh menjadi punca pelbagai maladies.

Memandangkan peningkatan penggunaan ubat-ubatan herba kerana kesan sampingan mereka lebih kecil, herba ujian logam berat perlu diberikan keutamaan setimpal. Selain itu, dalam Ayurveda terdapat ubat logam berdasarkan tertentu dikenali sebagai 'bhasmas' yang dihasilkan secara biologi nano-zarah yang melibatkan penukaran logam ke dalam oksida bercampur. Prosedur penyediaan 'bhasmas' melibatkan penghapusan toksin oksida logam paduan yang sama mengekalkan ciri-ciri perubatan. Walau bagaimanapun, prosedur ini perlu didokumentasikan dan dikawal melalui kaedah moden supaya isu Ayurveda ujian logam berat akan dijaga.

Langkah pertama dalam apa-apa analisis ubat herba melibatkan pemeriksaan bahan-bahan yang dikemukakan dan membangunkan strategi analisis. Pelbagai teknik analisis boleh diguna pakai untuk mengenal pasti bahan-bahan yang berlaku. Ini boleh terdiri daripada warna yang mudah dan o-Masam ujian dengan teknik yang kompleks seperti Nuklear Resonance spektroskopi magnet.

Kesimpulannya, ia boleh dikatakan bahawa anda tidak boleh menghapuskan Standardisasi bagi apa-apa analisis ubat Ayurveda sebagai itu sahaja-boleh memastikan keberkesanan pengilang dalam menjamin kebolehpercayaan batch-to-kelompok produk herba.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar