Rabu, 04 November 2015

Kepentingan Pengenalan Herba

Kepentingan Pengenalan Herba

Pengenalan betul herba menganggap maksud yang besar dalam pertumbuhan industri berdasarkan keselamatan penggunaan produk herba yang berkualiti tinggi. Ia adalah sangat penting untuk juruteknik makmal dalam makanan tambahan pemakanan dan industri ubat-ubatan herba. Kepentingannya juga diiktiraf oleh ahli botani, penyelidik, pengumpul tumbuhan dan pelajar dalam bidang yang berkaitan perubatan.

Apa yang anda maksudkan dengan 'ubat-ubatan herba?

'Ubat herba' merujuk kepada tumbuh-tumbuhan atau bahagian tumbuhan yang digunakan untuk tujuan perubatan sama ada keseluruhannya atau negeri hancur, kadang-kadang dalam bentuk segar tetapi yang paling sering dalam mod kering yang belum diproses. Tumbuh-tumbuhan yang sengaja ditanam atau juga diperoleh dari habitat liar. Tumbuhan ini yang merupakan produk mentah industri herba berbeza dari segi sifat-sifat dan komposisi mereka bergantung kepada keadaan geografi dan iklim kawasan-kawasan di mana mereka ditanam.

Apakah keperluan untuk mengenal pasti betul herba?

Komponen kimia ditakrifkan daripada tumbuh-tumbuhan yang bertanggungjawab untuk ciri-ciri terapeutik mungkin tidak semestinya sentiasa diketahui dan dengan itu, penanda digunakan untuk mencirikan dadah. Penentuan spesis tumbuhan dari segi jelas adalah amat penting. Kemungkinan kekeliruan di pihak anggota, mengumpul tumbuh-tumbuhan, terutama dari habitat liar tidak boleh diketepikan dan ini boleh membawa kepada pencemaran dengan tumbuh-tumbuhan toksik sama mencari. Ini menimbulkan risiko yang besar dalam mengekalkan standard kualiti ubat herba.

Fakta mengenai pencemaran, pencemaran dan pengenalan yang salah produk herba yang terkenal dan selain kesan buruk ke atas kesihatan manusia, kredibiliti industri ini juga secara drastik terjejas. Kebimbangan di kalangan pengguna tentang bahaya kesihatan yang mungkin produk seperti yang dilaporkan secara meluas oleh media adalah yang paling semula jadi. Kesedaran semakin meningkat di kalangan orang ramai untuk keperluan keselamatan yang lebih besar, kesucian dan habitat contributive telah membawa isu pengenalan botani ke hadapan hadapan. Pengenalan yang tepat herba adalah asas untuk meningkatkan hasil bahagi keselamatan dalam penggunaan produk herba. Titik permulaan bagi memastikan keselamatan adalah sebenarnya, pengenalan diri.

Bagaimana untuk memulakan proses pengenalan tumbuhan herba?

Pengesahan tumbuhan yang betul harus bermula pada peringkat pengeluar dan penanam liar herba. Jika ada pengenalan yang tepat pada peringkat ini maka ia akan memberi manfaat kepada pengeluar produk perubatan herba. Mereka akan mempunyai bekalan jaminan tumbuhan mentah dikenal pasti dengan betul untuk digunakan dalam proses pengeluaran mereka. Ia adalah penting untuk pengeluar, sebenarnya, untuk menuntut pengenalan tumbuhan yang tepat daripada penanam dan juga memberi ganjaran kepada mereka yang sama. Kepentingan pengenalan tumbuhan yang tepat tidak boleh dilemahkan oleh pengeluar kerana mereka akan menjadi orang yang paling rugi dalam kes pengenalan yang salah herba membawa kepada pencemaran produk.

Apakah kaedah pengenalan tumbuhan?

Antara kaedah-kaedah yang digunakan untuk mengenal pasti tumbuhan herba adalah:

Pengenalan makroskopik

A mikroskop atau tangan membedah kanta boleh digunakan untuk menggambarkan sifat tersendiri morfologi tumbuhan atau faktor-faktor deria seperti rasa, bau dan warna boleh digunakan untuk mengesahkan identiti tumbuhan. Maklumat ini yang penting untuk mengenal pasti tumbuhan yang betul perlu disediakan kepada penonton yang besar.

Penyebaran maklumat

Kerja-kerja menyedarkan rakyat mengambil berat dilakukan oleh pelbagai organisasi melalui penyebaran maklumat berasaskan sains dan tradisional yang meningkatkan penggunaan teliti ubat-ubatan herba. Penganjuran seminar dan bengkel, menjadikan ada pelbagai buku dan kesusasteraan, memegang latihan untuk profesional dalam industri penjagaan kesihatan adalah cara lain untuk memberi pengetahuan kepada rakyat.

Meringkaskan

Kepentingan pengenalan tumbuhan herba telah direalisasikan oleh satu dan semua. Terdapat banyak memberi tumpuan kepada usaha-usaha untuk membina satu rangka kerja untuk pengesahan tumbuh-tumbuhan, yang mana data baru akan ditambah apabila disediakan. Proses berterusan boleh disebut sebagai 'hidup' amalan yang akan menjaga akan berubah mengikut masa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar